متغیر متنی نوعی از متغیرهای محاسباتی است که در دسته‌بندی گروه‌های پاسخ‌دهنده و اختصاص برچسب متنی به هر گروه، براساس پاسخ‌های ثبت شده بکار می‌رود. افزودن برچسب متنی در فرم‌های روان‌شناسی و شخصیت‌شناسی، پرسشنامه NPS(شاخص خالص مروجان)، فرم‌های رضایت‌سنجی و هر فرمی که با انجام محاسبات روی پاسخ کاربر بتوان او را در دسته‌بندی خاصی قرار داد و برچسبی برای دسته مربوطه در نظر گرفت، کاربرد دارد.

علاوه بر امکان نمایش این برچسب به پاسخ‌دهنده، می‌توانید در قسمت گزارش، بخش جدول نتایج پرسشنامه، در مقابل پاسخ هر کاربر آن را مشاهده کنید تا در فرصتی مناسب تحلیل و بررسی‌های مربوطه را انجام دهید.

افراد و سازمان‌هایی که پرسشنامه NPS طراحی می‌کنند، با استفاده از ویژگی برچسب متنی، دیگر مجبور به صرف زمان اضافه‌ برای تحلیل پاسخ‌ها و رسم نمودار نیستند. Net Promoter Score یا شاخص NPS به صاحبان برندهای مختلف درک درستی می‌دهد تا از شرایطشان در بین مشتریان اطلاع پیدا کنند. پرسشنامه شاخص خالص مروجان از پرطرفدارترین نمونه پرسشنامه‌ها است.

طبق سوالات این پرسشنامه، مشتریان در کل به شما می‌گویند که از ۰ (اصلا) تا ۱۰ (حتما) در چه حد حاضر هستند برندتان را به فرد دیگری پیشنهاد دهند.

برای پیاده‌سازی این سناریو و استفاده از ویژگی متغیرهای محاسباتی، در قدم اول پس از ایجاد پرسشنامه جدید و انتخاب نوع سوال طیفی، تنظیم طیف و برچسب‌گذاری را انجام داده و سپس ذخیره می‌کنیم. شما همچنین می‌توانید از نمونه نظرسنجی آماده شاخص خالص مروجان پُرس‌لاین هم استفاده و به دلخواه آن را شخصی‌سازی کنید.

پس از ایجاد و ذخیره سوالات، در فاز ایجاد پرسشنامه و از سمت راست پایین، صفحه گزینه «متغیرهای محاسباتی» را انتخاب می‌کنیم.

در صفحه‌ای که نمایش داده‌ می‌شود، نامی برای متغیر جدید خود تعریف و نوع متغیر را به متن تغییر می‌دهیم. در ادامه می‌توانید مقدار اولیه‌ای برای آن در نظر بگیرید و یا بدون وارد کردن مقدار مشخصی تنها آن را ذخیره کنید تا پاسخ‌های کاربران تعیین‌کننده مقدار آن باشد. ما در اینجا برای افراد منفعل در سوال طیفی برچسب خنثی را تعریف کرده‌ایم.

پس از ثبت دکمه ذخیره، نشانه‌گر ماوس خود را سمت چپ سوال برده و گزینه محاسبات را انتخاب می‌کنیم.

در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود پس از کادر اگر در سوال «چقدر احتمال دارد محصول/خدمت/برند ما را به دوستان و همکاران خود توصیه کنید؟» فیلدی برای تعیین بازه وجود دارد. در اینجا ما بازه را اعداد مساوی و یا کوچکتر از ۶ را قرار داده و در ردیف بعد، متغیر را از پیش‌فرض امتیاز به «برچسب» تبدیل و سپس در فیلد بعدی کلمه «بدگو» را به عنوان مقدار تایپ می‌کنیم. این گروه که از ناراضیان برند محسوب می‌شوند، باید توسط سازمان برای رفع نارضایتی یا کشف علت نارضایتی پیگیری شوند.

به همین ترتیب برای بازه مساوی یا بیشتر از ۹ هم، یک محاسبه اضافه و در فیلد مقداردهی برچسب «مروج» را وارد می‌کنیم. مروجان: مشتریانی که از شما در حدی راضی هستند که شما را به دیگران پیشنهاد می‌دهند.

برای بازه افراد خنثی نیازی نیست محاسبه اضافه کنیم چون هر بازه‌ای جز بازه تعریف‌شده خنثی در نظر گرفته می‌شود اما در صورتی که در قسمت افزودن متغیر برای برچسب مقدار اولیه‌ای وارد نکرده‌اید، حتما محاسبه‌ای برای بازه خنثی هم به سوال مربوطه اضافه کنید.

در آخر در فاز گزارش، بخش جدول نتایج پرسشنامه می‌توانید برچسب تعلق گرفته به هر پاسخ‌دهنده را، بر حسب محاسباتی که روی طیف تعریف کرده‌اید مشاهده کنید و با کلیک روی دکمه خروجی، خروجی اکسل پرسشنامه خود را دریافت کنید.

با کلیک روی بخش تحلیل و نمودارها و بررسی نمودار متغیر برچسب، با استفاده از فرمول شاخص NPS یعنی:
شاخص خالص ترویج کنندگان = (تعداد امتیازات مروج/تعداد کل پاسخ دهندگان) – (تعداد امتیازات بدگو/تعداد کل پاسخ دهندگان) می‌توانید نمره NPS خود را محاسبه کنید.

در همان بخش گزارش با کلیک روی گزینه فیلترهای پیشرفته، متناسب با نیازمندی خود می‌توانید فیلترهای چندسطحی اعمال کنید. برای مثال، در سوال «چقدر احتمال دارد محصول/خدمت/برند ما را به دوستان و همکاران خود توصیه کنید؟» افرادی که برچسب بدگو گرفته‌اند از باقی پاسخ‌ها جدا شده و به شما نمایش داده‌ شود.

در نهایت پیرو فیلتر تعریف شده، علاوه بر امکان دریافت خروجی اختصاصی، نمودارهای موجود در قسمت تحلیل و نمودارها هم متناسب با فیلتر اعمال شده نمایش داده‌ می‌شوند.

در این قسمت می‌توانید یادداشت روی نمودار خود اعمال کنید، نمودار جدیدی اضافه و لینک نمودار را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. برای بررسی بیشتر فیلترهای چند سطحی می‌توانید این ویدیو راهنما را مشاهده کنید.

اگر سوالی داشتید یا به مشکلی برخوردید کافیست از طریق ایمیل پشتیبانی پرس‌لاین به نشانی support@porsline.ir با ما در تماس باشید.

 

به این راهنما امتیاز دهید