اگر بهدنبال جذب سرنخهای فروش هستید، طراحی یک فرم جذب لید حرفهای میتواند نقطهی شروع قدرتمندی باشد. فرم جذب لید، یکی از ابزارهای کلیدی در بازاریابی و فروش است که برای جمعآوری اطلاعات مخاطبان بالقوه کسبوکار استفاده میشود. در این مقاله قدمبهقدم نشان میدهیم چطور میتوانید در پرسلاین، بهسادگی یک فرم جذب لید طراحی کنید. اطلاعات دریافتی را به ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری متصل کنید و با تحلیل دادهها، عملکرد تیم فروش را ارزیابی کنید.
ویژگیهای استفاده شده در توضیح این مقاله:
- نوع سوال متنی با پاسخ کوتاه
- نوع سوال ایمیل
- نوع سوال متنی با پاسخ بلند
- نوع سوال چند گزینهای
- پایپ پاسخ و متغیر
- صفحه تشکر شخصیسازی شده
- احراز هویت با پیامک
- اطلاع رسانی با ایمیل
- اطلاع رسانی با پیامک
- گزارشساز و فیلترهای پیشرفته
- پلاگین پرس لاین
- پرسبیس
پیش از شروع طراحی، مشخص کنید چه اطلاعاتی از مخاطب نیاز دارید. سعی کنید فقط اطلاعاتی را بپرسید که واقعا به آن نیاز دارید. هر فیلد اضافی میتواند نرخ تکمیل فرم را کاهش دهد. در اینجا ما یک فرم ثبت درخواست جلسه دمو ایجاد کردهایم که یکی از رایجترین انواع فرمهای لیدجنریشن در وبسایتهای خدماتی، آموزشی و سازمانی است. پس از ورود به حساب کاربری، روی «ساخت پرسشنامه جدید» کلیک کنید و یک عنوان مناسب مانند «فرم جذب لید» وارد کنید. همچنین میتوانید از بخش «نمونه پرسشنامههای آماده»، فرم آماده جذب لید پرسلاین را تنها با یک کلیک به حساب خود اضافه کنید.
برای شروع:
- یک سوال متنی با پاسخ کوتاه با الگوی حروف فارسی را برای دریافت نام و نام خانوادگی ایجاد میکنیم تا پاسخدهنده نام خود را فقط با حروف فارسی وارد کند.
- یک سوال ایمیل برای دریافت آدرس ایمیل به صورت اختیاری اضافه و یک سوال متنی با پاسخ کوتاه با الگوی شماره موبایل برای دریافت شماره تماس اضافه میکنیم.
- با ایجاد دو نوع سوال لیست کشویی، ابتدا از پاسخدهنده میخواهیم تعداد افراد تیم یا سازمان را و سپس حوزه فعالیت خود را مشخص کند.
- در ادامه، با یک سوال چندگزینهای ساده یا تصویری از پاسخدهنده میخواهیم تا نوع خدمت مورد نیاز که مایل به برگزاری جلسه دمو هست را انتخاب کند. این سوال به شما کمک میکند لیدها را بخشبندی کنید و هر مشتری را به تیم یا متخصص مرتبط هدایت کنید.
- در پایان، یک سوال متنی با پاسخ بلند را به صورت اختیاری برای دریافت توضیحات بیشتر اضافه میکنیم.
- برای ایجاد تجربهای تعاملیتر، با استفاده از ویژگی پایپینگ و با تایپ @ در متن سوالها، پاسخ سوال های قبلی (مانند نام و نام خانوادگی) را در سوال بعدی نمایش میدهیم. این کار باعث میشود پرسشنامه شخصیسازی و صمیمیتر شود.
- در نهایت یک صفحه پایان اختصاصی طراحی میکنیم تا پس از تکمیل فرم، ثبت موفقیتآمیز درخواست به پاسخدهنده نمایش داده شود برای مثال: درخواست شما با موفقیت ثبت شد. تیم ما بهزودی با شما تماس خواهد گرفت. صفحه پایان مکان مناسبی هست تا از آن برای هدایت کاربر به صفحهای مشخص در وبسایت خود استفاده کنیم یا فایل موردنیاز او را در دسترس قرار دهیم. همچنین میتوانیم چند صفحه تشکر طراحی کنیم تا با استفاده از شرطگذاری، متناسب با گزینه انتخابی پاسخدهنده (مثلاً موضوع درخواست دمو) او را به صفحه تشکر شخصیسازیشده هدایت کنیم.
چگونه مشتریان بالقوه را امتیازدهی کنیم؟
پاسخ دهندههایی که فرم درخواست دمو را تکمیل میکنند را با امتیازدهی میتوانیم اولویتدهی کنیم. به این ترتیب افزایش نرخ تبدیل از جلسه های دمو به فروش واقعی خواهیم داشت. این امتیازدهی میتواند براساس اندازه سازمان/ تعداد کارکنان مجموعه و نیازمندی کاربر انجام شود. به این منظور روی گزینه محاسبات هر سوال کلیک میکنیم و تعریف میکنیم با انتخاب هر گزینه چه امتیازی به کاربر تعلق گیرد. برای راهنمایی بیشتر در خصوص امتیاز و محاسبات این ویدیو را مشاهده کنید.
چطور رنگبندی و ظاهر فرم را با برند و طراحی سایت هماهنگ کنیم؟
در فاز «طراحی» با رنگبندیهای متنوع، درج لوگو و عکس پسزمینه میتوانیم تا آخرین پیکسل فرم را طراحی کنیم. همچنین در هر سوال، میتوانیم با فعالکردن عکس/ویدیو و استفاده از ویژگی «چیدمان»، تصویر دلخواهمان را بارگذاری و موقعیت نمایش آن را بهصورت مجزا در موبایل و دسکتاپ تنظیم کنیم.
چگونه در پرسلاین از پاسخدهندگان شماره تماس معتبر و در دسترس دریافت کنیم؟
اگر بخواهیم پیش از شروع پاسخدهی از پاسخدهنده شماره تماس در دسترس دریافت کنیم، در فاز تنظیمات «احراز هویت پاسخدهندهها» را انتخاب و «احراز هویت با پیامک» را فعال میکنیم. با فعالسازی این روش، ورود پاسخدهندگان تنها پس از وارد کردن کد ارسالشده در پیامک اعتبارسنجی امکانپذیر خواهد بود. این کد در جدول نتایج ثبت خواهد شد.
چگونه منبع ورودی فرم جذب لید را با UTM ردیابی کنیم؟
اگر فرم درخواست دمو را در صفحات مختلف سایت قرار داده باشیم یا از بخشهای مختلف به آن لینک داده باشیم، میتوانیم صفحهای که کاربر از آن وارد فرم شده را نیز ذخیره کنیم. این اطلاعات در نتایج فرم ثبت میشود و به ما کمک میکند:
- متوجه شویم کدام صفحه بیشترین نقش را در تبدیل بازدیدکننده به متقاضی دمو داشته
- علاقهمندی اولیه کاربر را تشخیص دهیم و جلسه دمو را متناسب با آن تنظیم کنیم
- عملکرد صفحات سایت را از نظر جذب لید تحلیل و مقایسه کنیم
به این منظور، در تنظیمات پیشرفته فرم، متغیرهای UTM را فعال میکنیم و متغیرهای مدنظر را به لینک فرم اضافه میکنیم.
چگونه با ثبت هر پاسخ در پرسلاین بلافاصله از طریق پیامک یا ایمیل مطلع شویم؟
با فعالسازی ویژگی «اطلاعرسانی» میتوانیم تنظیم کنیم تا بلافاصله پس از ثبت پاسخ، پیامک اطلاع رسانی یا ایمیل اطلاع رسانی برای پاسخدهنده ارسال شود. این پیام میتواند شامل تأیید دریافت درخواست یا متنی کوتاه برای قدردانی از شکیبایی او باشد.
برای مثال، اگر کاربری فرم «درخواست دمو» را تکمیل کند، بلافاصله پیامکی با این متن دریافت میکند: «درخواست شما با موفقیت ثبت شد. تیم ما بهزودی برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس خواهد گرفت.»
در کاربری سازمانی پرسلاین، در فیلد «شرایط ارسال پاسخ» با تعریف فیلتر میتوانیم برای هر موضوع پیام، متن پیامک یا ایمیل اختصاصی تعریف کنیم تا پاسخدهنده متناسب با انتخابش، پیام شخصیسازیشدهای دریافت کند. همچنین میتوانیم تنظیم کنیم که پس از ثبت هر پاسخ، ما و اعضای تیممان از طریق پیامک، ایمیل یا پیامرسان مطلع شویم. برای مثال، میتوانیم فیلتری با عنوان «استقرار نرم افزار» بسازیم تا فقط زمانی که پاسخدهنده در سوال «مایل به برگزاری جلسه دمو در کدام یک از خدمات زیر هستید؟» گزینه «پیادهسازی و استقرار نرمافزار» را انتخاب کرد، پیامک اطلاعرسانی برای مسئول مربوطه ارسال شود. برای راهنمایی بیشتر پیشنهاد میکنیم ویدیو راهنمای گزارشساز را مشاهده کنید.
چگونه پرسشنامه را در وبسایت با دامنه خود نمایش دهیم؟
پس از فعالسازی پرسشنامه، از فاز «ارسال» میتوانیم فرم را بهصورت مستقیم داخل سایت خودمان نمایش دهیم. برای این کار در فاز «ارسال»، یکی از شکلهای نمایش در صفحات وب را انتخاب و سپس کد را کپی کرده و در HTML سایت خود قرار میدهیم. اگر سایت وردپرسی داریم، پیشنهاد میکنیم پلاگین Porslineرا جستوجو، نصب و فعالسازی کنیم و با قرار دادن شورتکد در صفحهی موردنظر، پرسشنامه را در سایت خود نمایش دهیم.
چگونه نتایج پرسشنامه را خروجی بگیریم؟
در فاز «گزارش» و از بخش «جدول نتایج»، میتوانیم پاسخهای ثبتشده را مشاهده و با کلیک روی گزینه «خروجی»، فایل اکسل نتایج را دریافت کنیم. همچنین در کاربری سازمانی پرسلاین، میتوانیم با استفاده از فیلترهای پیشرفته، پاسخها را دقیقتر مدیریت کنیم.
برای مثال، اگر بخواهیم فقط پاسخهایی را بررسی کنیم که موضوع درخواست آنها «سفارشی سازی بر اساس نیاز کسب و کار» بوده، کافی است فیلتر مربوطه را تنظیم کنیم تا تنها همین دسته از پاسخها در جدول نمایش داده شود. این امکان به ما کمک میکند ارتباط با سرنخهای فروش را سریعتر و هدفمندتر مدیریت کنیم.
مدیریت پاسخها و پیگیری لیدها با پرسبیس
پس از ثبت پاسخهای فرم جذب لید، میتوانید آنها را در سرویس پُرسبیس مشاهده و مدیریت کنید. پُرسبیس به شما این امکان را میدهد تا وضعیت هر درخواست را مشخص کنید (مثلا در حال بررسی، تماس گرفته شد، یا نهاییشده) و روند پیگیری را مرحلهبهمرحله ثبت کنید. با استفاده از قابلیت اشتراکگذاری جدول، اعضای تیم فروش یا پشتیبانی میتوانند بهصورت همزمان به اطلاعات دسترسی داشته باشند، هر لید را به فرد مسئول واگذار کنند، و میزان پیشرفت پیگیری هر سرنخ را علامتگذاری و بهروزرسانی کنند. این هماهنگی تیمی، علاوه بر صرفهجویی در زمان، باعث میشود هیچ سرنخی از مسیر فروش خارج نشود و نرخ تبدیل به شکل محسوسی افزایش یابد.
اگر سوالی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید از طریق ایمیل آدرس support@porsline.ir با ما در ارتباط باشید.