یکی از پرکاربردترین نوع سوالات، سوال چند‌گزینه‌ای است. همان‌طور که از اسم سوال مشخص است سوال چندگزینه‌ای برای زمانی مناسب است که پاسخ‌دهنده می‌خواهد از بین چند‌گزینه‌ای که شما مطرح کرده‌اید یک یا بیش از یک گزینه را انتخاب کند.

انتخاب سوال چندگزینه‌ای

گزینه‌های آماده

گزینه‌های سایر، هیچکدام، همه موارد

اجباری‌کردن پاسخ به سوال چندگزینه‌ای

عکس یا ویدیو

افزودن برچسب دوم به گزینه‌ها

تصادفی‌سازی ترتیب گزینه‌ها

نوع چینش گزینه‌ها (عمودی یا افقی بودن)

امکان چند انتخابی‌ کردن سوال

عدم نمایش شماره سوال

تحلیل سوال چندگزینه‌ای


انتخاب سوال چندگزینه‌ای

۱.پرسشنامه مورد نظر را از صفحه پرسشنامه‌های من انتخاب کنید یا یک پرسشنامه جدید ایجاد کنید.

۲.از بخش ایجاد و از دسته سوالات منوی سمت راست صفحه، سوال چندگزینه‌ای را انتخاب کنید.

۳.برای انتخاب آن یا می‌توانید روی آن کلیک کرده و یا با استفاده از درگ و دراپ آن را به پرسشنامه خود اضافه کنید.

عنوان سوال چندگزینه‌ای

متن سوال خود را بنویسید. با تایپ @ می‌توانید از پاسخ سوالات قبلی و متغیرهای تعریف‌شده (امتیازها یا اطلاعات مخفی) استفاده کنید. این ویژگی پایپینگ نام دارد. برای آشنایی بیشتر ویدیوی پایپینگ پاسخ و امتیاز و پایپینگ متغیرهای مخفی را ببینید. در اینجا ما از پاسخ سوال اول «نام شما:» در متن سوال فعلی برای تعامل با پاسخ‌دهنده استفاده کرده‌ایم.

 توضیحات سوال چندگزینه‌ای

با افزودن توضیحات به پاسخ‌دهنده کمک کنید که درک بهتر و دقیق‌تری از آن‌چه شما به عنوان پاسخ مد نظر دارید، پیدا کند. برای مثال اگر نظر مخاطب را در مورد واژه‌ای پرسیده‌اید می‌توانید در قسمت توضیحات کمی در مورد آن واژه توضیح دهید.

به مانند قسمت عنوان، در قسمت توضیحات نیز ببا تایپ @ می‌توانید از پاسخ سوالات قبلی و متغیرهای تعریف‌شده (امتیازها یا اطلاعات مخفی) استفاده کنید.

گزینه‌های آماده

پس از وارد کردن متن سوال نوبت به ایجاد گزینه‌ها می‌رسد. علاوه بر امکان ایجاد گزینه‌‌های دلخواه، می‌‌توانید از سری گزینه‌های آماده پرس‌لاین هم استفاده و آن‌ها را شخصی سازی کنید. دقت داشته باشید انتخاب از سری گزینه‌های آماده تنها قبل از ذخیره سوال امکان پذیر می‌باشد.

گزینه‌های سایر، هیچکدام، همه موارد

با فعال کردن این گزینه می‌توانید به پاسخ‌دهنده حق انتخاب همه موارد یا هیچکدام از گزینه‌ها را بدهید و با فعال سازی گزینه سایر پاسخ‌دهنده امکان تایپ پاسخ دلخواه خود را دارد.

افزودن عکس یا ویدیو به سوال چندگزینه‌ای

برای بارگذاری عکس یا ویدیو دکمه مربوط به آن را فعال کنید.

افزودن عکس

فرمت: محدودیتی وجود ندارد

سایز: حداکثر ۲ مگابایت

روی گزینه عکس و سپس بارگذاری کلیک کنید.

 عکس‌ها محدودیت ابعادی ندارند و ابعاد آن‌ها به‌طور‌ اتوماتیک توسط سیستم تغییر داده می‌شود.

افزودن ویدیو

 روی گزینه ویدیو کلیک کنید. ویدیوی مورد نظر را می‌توانید در سایت‌هایی مانند آپارات بارگذاری کرده و لینک آن را در قسمت آدرس ویدیو کپی کنید.

توجه داشته باشید که عکس و ویدیو را به طور هم‌زمان نمی‌توانید بارگذاری کنید. هر عکس یا ویدیویی که اضافه می‌کنید بلافاصله در کادر سمت چپ نمایش داده می‌شود.

اجباری‌کردن پاسخ به سوال چندگزینه‌ای

برای این‌که پاسخ به سوال را اجباری کنید این گزینه را فعال کنید. با فعال‌سازی این گزینه، پاسخ‌دهنده بدون پاسخ به این سوال نمی‌تواند پاسخ نهایی را ارسال کند. به این صورت که در انتهای پرسشنامه دکمه بازبینی را مشاهده می کند که با زدن این دکمه پاسخ‌دهنده به سوالات اجباری پاسخ نداده، هدایت می‌شود.

افزودن برچسب دوم به گزینه‌ها

اگر نیاز دارید در فایل خروجی نتایج، کد یا نامی متفاوت برای نمایش گزینه‌ها استفاده شود، از این امکان استفاده کنید. در نظر داشته باشید برچسبی که برای هر گزینه وارد می‌کنید به پاسخ‌دهنده نمایش داده نمی‌شود. پس اگر در حال انجام کار پژوهشی هستید و نیاز دارید داده‌های خود را در SPSS وارد کنید و یا نیاز دارید روی داده‌های عددی بدست آمده تجزیه و تحلیل بیشتری انجام دهید، فعال کردن این گزینه می‌تواند فرایند کاری شما را تسریع ببخشد. تصویر ذیل خروجی اکسل جدول نتایجی را نمایش می‌دهد که برای سری گزینه خیلی موافقم تا خیلی مخالفم کد ۱ تا ۵ تعریف شده است.

تصادفی‌سازی ترتیب گزینه‌ها

اگر به دنبال این هستید که ترتیب گزینه‌های سوال به صورت تصادفی به پاسخ‌دهنده‌ها نشان داده شود می‌توانید این گزینه را فعال کنید. در این حالت گزینه‌ها در هر بار لود و نمایش پرسشنامه به صورت کاملا تصادفی به پاسخ‌دهنده نشان داده می‌شوند. در مواردی که جلوگیری از سوگیری در انتخاب پاسخ‌دهنده حایز اهمیت است، این امکان را فعال کنید.

نوع چینش گزینه‌ها (عمودی یا افقی بودن)

نوع نمایش گزینه‌ها به صورت پیش‌فرض، افقی می‌باشد. برای تغییر نوع نمایش به حالت عمودی می‌توانید این گزینه را فعال کنید.

امکان چند‌ انتخابی‌ کردن سوال

اگر قصد طراحی سوال آزمونی را دارید یا سناریویی که مطرح می‌کنید، بیش از یک گزینه صحیح دارد می‌توانید با فعال‌کردن این گزینه امکان انتخاب بیش از یک گزینه را به پاسخ‌دهنده بدهید. بعد از فعال کردن این گزینه می‌توانید تعداد حداقل و حداکثر گزینه‌های انتخابی را نیز مشخص کنید.

عدم نمایش شماره سوال

اگر قصد دارید که شماره سوال در فرم یا پرسشنامه شما نمایش داده نشود می‌توانید این گزینه را فعال کنید.

تحلیل سوال چندگزینه‌ای

شما می‌توانید تحلیل پاسخ‌های دریافت‌شده روی سوال‌های چند‌گزینه‌ای را از قسمت گزارش، تحلیل و نمودارها ببینید. برای راحتی بیش‌تر در تحلیل سوالات می‌توانید پاسخ‌ها را به دسته‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و روی آنها فیلترهای پیشرفته تعریف کنید. برای راهنمایی بیشتر در خصوص فیلترهای پیشرفته و تعریف فیلترهای چندسطحی اینجا کلیک کنید.

برای سوال چند‌گزینه‌ای سه نوع نمودار به شما داده می‌شود. در کنار نمودارهای داده‌شده، فراوانی پاسخ هر گزینه و درصد فراوانی هر گزینه نیز به تفکیک داده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تعاریف این شاخص‌ها مطلب شاخص‌های پرکاربرد آماری را مطالعه کنید.

در بخش تحلیل نمودارها می‌توانید عکس هر نمودار را به صورت مستقل با فرمت PNG یا SVG دانلود کنید، نحوه نمایش نمودارها را به صورت صعودی یا نزولی تعیین کنید و با کلیک روی آیکون قلم رنگ‌بندی را شخصی سازی کنید.

به این راهنما امتیاز دهید