فرم استخدام یکی از ابزارهای کلیدی برای جذب، ارزیابی و مدیریت متقاضیان شغلی است. با این فرم می‌توانید اطلاعات اولیه‌ی کارجوها را به‌صورت ساختاریافته جمع‌آوری کنید، درخواست‌ها را دسته‌بندی کنید و فرآیند استخدام را سریع‌تر و هدفمندتر پیش ببرید. در این مقاله، گام‌به‌گام مراحل طراحی فرم استخدام در پرس‌لاین را مرور می‌کنیم.پس از ورود به حساب کاربری، روی «ساخت پرسشنامه جدید» کلیک کنید و یک عنوان مناسب مانند «فرم استخدام» وارد کنید. همچنین می‌توانید از بخش «نمونه پرسشنامه‌های آماده»، فرم استخدام آماده را تنها با یک کلیک به حساب خود اضافه کنید.

ویژگی‌های استفاده شده در توضیح این مقاله:

راهنمای گام‌به‌گام طراحی سوال‌های فرم استخدام آنلاین

  • دریافت اطلاعات فردی کارجو در فرم آنلاین استخدام
    برای دریافت اطلاعات فردی کارجو، از نوع سوال «متنی با پاسخ کوتاه» استفاده کنید و الگوی پاسخ را متناسب با محتوای سوال تنظیم کنید. برای مثال، برای نام و نام خانوادگی الگوی «حروف فارسی» و برای شماره تماس، الگوی «شماره موبایل» را انتخاب کنید. سپس سایر اطلاعات فردی مورد نیاز را هم به همین روش به پرسشنامه اضافه کنید. 
  • برای دریافت جنسیت و وضعیت تاهل، می‌توانید از نوع سوال «چندگزینه‌ای» یا «چندگزینه‌ای تصویری» استفاده کنید. اگر قصد دارید فقط از متقاضیان مرد وضعیت نظام وظیفه را بپرسید، کافیست پس از سوال جنسیت، یک سوال چندگزینه‌ای برای وضعیت نظام وظیفه اضافه کنید. سپس با تعریف شرط، مشخص کنید که اگر گزینه «مرد» انتخاب شد، پاسخ‌دهنده به سوال وضعیت نظام وظیفه هدایت شود و در سایر حالات، به سوال دیگر منتقل شود. برای راهنمایی بیشتر در خصوص شرط گذاری این ویدیو را مشاهده کنید.
  • در نهایت برای دریافت آدرس محل سکونت کارجو از یک نوع سوال متن با پاسخ بلند استفاده کنید.
  • دریافت اطلاعات تحصیلی و سوابق شغلی کارجو در فرم آنلاین استخدام
    برای دریافت آخرین وضعیت مدرک تحصیلی، از سوال چندگزینه‌ای استفاده کنید و از لیست گزینه‌های آماده تحصیلات را انتخاب کنید.
    برای بررسی آخرین وضعیت شغلی کارجو، می‌توانید از چند سوال «متنی با پاسخ کوتاه» همراه با الگوی مناسب استفاده کنید. برای مثال، جهت دریافت تاریخ شروع و تاریخ پایان همکاری با سازمان قبلی، از الگوی تاریخ شمسی استفاده کنید.
  • سنجش مهارت‌ها و توانمندی‌های کارجو در فرم آنلاین استخدام
    برای سنجش مهارت‌های کارجو، می‌توانید از نوع سوال «طیفی» استفاده کنید و از او بخواهید میزان تسلط خود را در هر یک از نرم‌افزارهای مرتبط مشخص کند. همچنین با استفاده از نوع سوال «ماتریسی» می‌توانید به‌صورت دقیق‌تری مهارت‌هایی مانند زبان را ارزیابی کنید؛ برای مثال، میزان تسلط در بخش‌های مختلفی مانند خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت‌کردن را به‌صورت جداگانه بسنجید. فراموش نکنید اگر فرم استخدامی شما برای چند موقعیت شغلی طراحی شده است، بهتر است در ابتدای فرم، از کارجو بخواهید موقعیت شغلی مورد نظر خود را انتخاب کند. با این روش، می‌توانید با استفاده از شرط‌گذاری، فقط سوال‌های مرتبط با همان موقعیت را به او نمایش دهید. این کار نه‌تنها تجربه پاسخ‌دهی را شخصی‌سازی‌شده‌تر می‌کند، بلکه فرآیند جست‌وجو و گزارش‌گیری شما را نیز دقیق‌تر و سریع‌تر خواهد کرد.
  • دریافت فایل رزومه یا نمونه کار کارجو در فرم آنلاین استخدام
    در انتها، با افزودن سوال «آپلود فایل»، این امکان را فراهم کنید تا کارجو فایل رزومه یا نمونه‌کار خود را بارگذاری کند. همچنین می‌توانید نوع فایل مجاز را به فرمت‌هایی مانند PDF یا DOC محدود کنید تا بررسی رزومه‌ها راحت‌تر انجام شود.

در فرایند طراحی سوال‌ها برای ایجاد تجربه‌ای صمیمی‌تر، می‌توانید با تایپ @ در متن سوال‌ها و استفاده از ویژگی پایپینگ، اطلاعات قبلی کاربر (مثل نام) را در سوال‌های بعدی نمایش دهید. این کار باعث می‌شود فرم شما شخصی‌سازی‌شده و حرفه‌ای‌تر به‌نظر برسد.در پایان، یک صفحه‌ی تشکر اختصاصی طراحی کنید و از کارجو بابت ثبت درخواست استخدام، تشکر کنید. برای مثال:
«درخواست شما با موفقیت ثبت شد. تیم منابع انسانی ما پس از بررسی رزومه، در صورت نیاز برای ادامه‌ی مراحل استخدام با شما تماس خواهد گرفت.»

چگونه رنگ‌بندی و ظاهر فرم استخدام را با برند سازمان هماهنگ کنیم؟

در فاز «طراحی»با رنگ‌بندی‌های متنوع، درج لوگو و عکس پس‌زمینه می‌توانید تا آخرین پیکسل فرم را مطابق هویت بصری سازمان خود طراحی کنید . همچنین در هر سوال، می‌توانید با فعال‌کردن عکس/ویدیو و استفاده از ویژگی «چیدمان»، تصویر دلخواه را بارگذاری و موقعیت نمایش آن را به‌صورت مجزا در موبایل و دسکتاپ تنظیم کنید.این موارد تجربه‌ی کارجو را حرفه‌ای‌تر و هماهنگ‌تر با برند شما می‌سازد.

چگونه واحد منابع انسانی می‌تواند از ثبت رزومه‌ای جدید مطلع شود؟

اگر می‌خواهید بلافاصله پس از ثبت پاسخ، پیامک یا ایمیلی برای کارجو ارسال شود، ویژگی «اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل یا اطلاع رسانی از طریق پیامک را فعال کنید. این پیام می‌تواند شامل تایید دریافت درخواست یا متنی کوتاه برای اطلاع‌رسانی درباره مراحل بعدی فرآیند استخدام باشد. برای مثال، اگر کارجو فرم «استخدام» را تکمیل کند، بلافاصله پیامکی با این متن دریافت می‌کند:
«درخواست استخدام شما با موفقیت ثبت شد. تیم منابع انسانی پس از بررسی رزومه، در صورت نیاز برای ادامه مراحل با شما تماس خواهد گرفت.»
در کاربری سازمانی پرس‌لاین، با استفاده از فیلد «شرایط ارسال پاسخ» می‌توانید برای هر موقعیت شغلی، فیلتر جداگانه‌ای تعریف کنید و متن پیامک یا ایمیل را متناسب با همان موقعیت شخصی‌سازی کنید. به این ترتیب، کارجو پس از ثبت فرم، پیامی متناسب با انتخاب خود دریافت خواهد کرد. برای راهنمایی بیشتر در خصوص تعریف شرایط ارسال پاسخ این ویدیو را مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید تنظیم کنید که پس از ثبت هر پاسخ، اعضای تیم منابع انسانی از طریق پیامک، ایمیل یا پیام‌رسان از ثبت رزومه‌ای جدید مطلع شوند. در همین بخش، با تعریف فیلترهای دقیق می‌توان مشخص کرد اعلان‌ها فقط برای مدیران و اعضای تیم‌های مرتبط با هر موقعیت شغلی ارسال شوند. برای مثال، می‌توانید فیلتری با عنوان «کارشناس فروش» بسازید تا فقط زمانی که کارجو در سوال «برای کدام موقعیت شغلی مایل به همکاری با مجموعه ما هستید؟» گزینه «کارشناس فروش» را انتخاب کرد، پیامک اطلاع‌رسانی برای مدیر بخش فروش ارسال شود.

چگونه پرسشنامه را در وب‌سایت با دامنه خود نمایش دهیم؟

پس از فعال‌سازی پرسشنامه، از فاز «ارسال» می‌توانید فرم را به‌صورت مستقیم داخل سایت خود نمایش دهید. برای این کار در فاز «ارسال»، یکی از شکل‌های نمایش در صفحات وب را انتخاب و کد HTML ارائه‌شده را کپی کنید. این کد را می‌توانید در هر بخشی از سایت خود که نیاز دارید قرار دهید؛ برای مثال، در صفحه‌ای به نام «فرصت‌های شغلی».در فاز «ارسال» و در صورتی که زیردامنه اختصاصی برای حساب شما فعال باشد، می‌توانید بخش پایانی لینک فرم استخدام را ویرایش کنید.
برای مثال، اگر فرم مربوط به موقعیت «کارشناس فروش» در دفتر تهران باشد، می‌توانید لینک نهایی را به شکل زیر تنظیم کنید:

yourcompany.porsline.ir/hire-sales-tehran

و می‌توانید آن را با عبارتی مرتبط با موقعیت شغلی یا عنوان فرم جایگزین کنید تا لینک نهایی هم حرفه‌ای‌تر باشد و هم متناسب با محتوای فرم نمایش داده شود.اگر سایت وردپرسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم پلاگین Porsline را جست‌وجو، نصب و فعال‌سازی کنید و با قرار دادن شورت‌کد در صفحه‌ی موردنظر، پرسشنامه را در سایت خود نمایش دهید.

چگونه نتایج و رزومه‌های فرم استخدام را خروجی بگیریم؟

در فاز «گزارش» و از بخش «جدول نتایج»، می‌توانید همه‌ی درخواست‌های ثبت‌شده توسط کارجویان را مشاهده و خروجی کنید. با استفاده از فیلترهای پیشرفته، می‌توانید درخواست‌ها را بر اساس موقعیت شغلی، مدرک تحصیلی یا هر معیار دیگری جست‌وجو کرده و خروجی بگیرید. برای بررسی دقیق‌تر ویژگی فیلترهای پیشرفته این ویدیو را مشاهده کنید.

مدیریت رزومه‌ها و فرایند استخدامی کارجویان در پُرس‌بیس

در سرویس پُرس‌بیس، می‌توانید درخواست‌های استخدام را به‌صورت هدفمند مدیریت کنید. پس از آنکه کارجو فرم استخدام را تکمیل کرد، اطلاعات او به‌صورت خودکار در پُرس‌بیس ثبت می‌شود. در این مرحله، اعضای تیم منابع انسانی می‌توانند رزومه و سایر پاسخ‌ها را بررسی کرده و وضعیت هر درخواست را به‌عنوان «پذیرفته‌شده»، «در انتظار بررسی»، یا «رد شده» تغییر دهند.با تعریف پیام‌های خودکار برای هر وضعیت، می‌توان تنظیم کرد که بلافاصله پس از تغییر وضعیت، ایمیلی متناسب با نتیجه‌ی بررسی برای کارجو ارسال شود. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان تیم منابع انسانی، ایجاد تجربه‌ای حرفه‌ای برای متقاضی، و جلوگیری از پیگیری‌های تکراری خواهد شد.با استفاده از فرم آماده‌ی استخدام در پُرس‌لاین و امکانات مدیریت درخواست‌ها در پُرس‌بیس، می‌توانید فرآیند جذب نیروی انسانی را از ثبت اطلاعات اولیه تا بررسی رزومه‌ها و ارسال پاسخ نهایی، سریع‌تر، هدفمندتر و ساختارمندتر پیش ببرید.

اگر سوالی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید از طریق ایمیل آدرس support@porsline.ir با ما در ارتباط باشید.

به این راهنما امتیاز دهید